2014. augusztus 31., vasárnap

Hogyan válasszak magamnak edzést! Ingyenes? – How to Choose the Right Workout? Is it Free?


Sokan kérdezték tőlem, én mi alapján döntöttem úgy, hogy az EAP (itt) zsírégetőjét fogom kipróbálni. 104 kilósan (sőt ma már lehetségesnek tartom, hogy ez a szám nagyobb is volt, csak az a sikítozó mérleg elbújt előlem az ágy alá) a mozgás nem megy túl jól senkinek sem. Akkora volt a hasam, hogy a felüléseknél akadályozott, a guggolásnál a popsim a föld felé tendált, a súlyom miatt ugrálni sem tudtam, a fekvőtámaszoknál a vállam nem akart elbírni. Sok ingyenes videót letöltöttem, ugrándoztam rájuk egy kicsit, de nem láttam semmi értelmét, hiszen edzésterv nem volt mellékelve és elbátortalanodva abbahagytam. A merészebb ismerőseim, a kezdeményezőbbek, társaságkedvelők eljártak edzőterembe és nekik ez már egy pozitív indulás volt. Rájöttem, hogy cél nélkül edzegetni nincs értelme, el kell hát dönteni, miért akarsz tornázni? Fogyás a cél, izomépítés netán, vagy csak  unod a fotelt és mozogni vágysz?


Fogyni akartam. Az EAP alapozója nekem egy ilyen indító program volt. Azt olvastam a bevezetőjében, hogy a 4 hetes progi a nagy kezdősúlyúakat (bálnákat, mint én voltam akkoriban) készíti fel a további edzéshez. Nekem bevált, noha voltak nehéz pillanataim. Ismételjem a sikertelennek ítélt gyakorlatokat vagy haladjak tovább? Mindig is utáltam az egy helyben toporgást, így hát nem ismételtem, továbbléptem.



Akkor kezdtem el komolyabban edzéstervek után kutatni a neten, amikor lementem 100 kiló alá tartósan (lehorgonyoztam a mérleg mutatóját, nehogy kilendüljön ebbe az irányba!). 90 kilósan már lehetett zsírégetőzni, 85-nél az ugrálások is indulhattak, nem fájtak már az ízületeim. Akkoriban javasolták, hogy kezdjem el az alakformálást-izmosítást súlyemeléssel, hiszen azzal is lehet fogyni, csak lassabban.  Az igazság az, hogy annyira örültem annak, hogy végre kezd emberi formám lenni, hogy nem akartam a folyamatba belekeverni más típusú edzést. A súlyemeléssel tényleg alakulnak az izmok, de minthogy kalórianöveléssel jár, háj is érkezik vele együtt. Attól féltem, ilyen súlynál még elveszíthetem a kedvem, ha hirtelen növekedni kezdenek a méreteim, mert az izom alakul ugyan a mélyben, de a felette levő zsírpárnákat kinyomja. Ezért maradtam a zsírégetésnél és a kalóriadeficites étkezésnél. 


Csak az 1. év után tértem át a Les Mills Pump majd később az Insanity edzésekre. A Les Mills Pumpot azóta is imádom,  az egyik legjobb, legdinamikusabb otthon végezhető súlyzós edzésnek tartom. Igaz, nem volt olcsó megvásárolni a DVD-ket, az étkezési tervét pedig teljesen átszabtam magamra, mert sok amerikai ételt macerásnak ítéltem elkészíteni.


Hogyan dönts tehát?

1. szempontod legyen, hogy miért akarsz edzeni? Ha nagy a súlyod, először csökkentsd értelmes tornával és csak utána kezdj valami brutális edzésekbe, mint pl. Insanity, Fegyencedzés, stb.


2. szempontod legyen, hogy mennyi időt szánsz rá?  Legyél őszinte, mert ezen nagyon elcsúszhatsz. Ha csak napi 20 perced van, akkor próbálj olyan edzéseket keresni, amelyik ezt figyelembe veszi és így építi ki a programját. A fizetősök közül az egyik legjobb a tavaly piacra dobott FocusT25 Shaun T-vel és a már ismerős csapattal. Ez elég kemény, az Insanity napokra lebontott, csökkentett változata ugyanazokkal a gyakorlatokkal. Ha ezt választod, csináld minden nap!



Ha 40 perced van edzésre, az már reális, mert 10 perc bemelegítés az elején és 10 perc nyújtás a végén kell. A köztes 20 percet pedig használd ki az edzésterv szerint maximális intenzitással, teljes erőbevetéssel, erre szoktuk mondani, hogy kiköpöd a tüdődet. Ilyen ingyenes edzéseket találhatsz Péntek Enikő neve alatt, a zónázásos sorozata például. Holnaptól reggelente felteszem a 6 napos zónasorozat tervét. Sokféle edzés található az edzők FB oldalain is letölthető videókkal, edzéstervekkel, étrendekkel. Magyar nyelvű is van, de a külföldi, főleg amerikai honlapok igazi kincsesbányák. 



Ennél hosszabb időt is érdemes edzéssel tölteni, ha konkrétan tudod, mi a célod vele. Arra azonban figyelj, hogy néha a hosszabb edzéssel kevesebb kalóriát égetsz el, főleg ha 1-2 órás sima kardió mozgást végzel.

3. szempont az ár, hogy akarsz-e, tudsz-e fizetni az edzésvideóért? Nem szégyen erről beszélni, mert a legtöbb komplett csomag, videó bizony fizetős. Egy kőkemény piac épült erre ki. Lehet ingyenes edzésvideókat és terveket is találni.  A jövő héttől felteszem azokat, amelyeket én kipróbáltam, vagy ismerőseim merik ajánlani. Sajnos azt kell mondanom, hogy ezekhez vagy edzésterv nincs, vagy az étkezési tervet akarja veled megvásároltatni. A legtöbb fizetős fajta 5 napos, 30 napos, 80 napos terv és edzésvideó, mellette motivációs anyag van, edzésterv és napló, kajareceptek, étkezési terv és napló, valamint on-line tanácsadás zárt csoporttal, amelyen belül kérdéseket tehetsz fel az edződnek és a társaidnak. Ha valaki azt állítja, hogy ennek a megvásárlása az előfeltétele annak, hogy lefogyj, ne hallgass rá. Ezek a tervek kész csomagok, olyan elfoglalt és kényelmes embereknek találták ki, akik vagy nem értenek a sporthoz (mint pl. én), vagy nincs idejük kutatni edzéstervek után (mint akkoriban pl. én is) és ezért inkább készen megveszik.  Én is ezt tettem, ha olvastad, már a blogom első oldalán beismertem, hogy nem vagyok szakmabeli. Továbbá, addigra már annyi csalódás ért, hogy konkrétan egy kész, rám szabott csomagot kerestem és ez volt a karácsonyi ajándékom. Fogyni lehet ingyenes, free videókkal is, jó terved legyen hozzá, jó legyen a sorrend, motiváljon, és kezdj neki végre!



A héten tehát elkezdem feltenni azokat a free videó elérhetőségeket, amikről tudok. Használjátok okosan. Írok majd azokról is, amelyeket megvásároltam és örök szerelmeim lettek: Eap, Les Mills Pump és Tsa.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése